وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر::

سازمان رفاهی و اقتصادی معلمان تشکیل خواهد شد/ دلیل نبود معلم دیر اعلام شدن ظرفیت‌ها بود، این مشکل به‌زودی برطرف خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه امسال ۷۵ هزار نفر جذب آموزش و پرورش می‌شوند، گفت دلیل نبود معلم دیر اعلام شدن ظرفیت‌ها بود، ان‌شالله طی یک الی دو هفته آتی نتیجه تکمیل ظرفیت‌ها و آزمون دبیری مشخص خواهد شد و دیگر مشکلی در این رابطه نخواهیم داشت.

رضامراد صحرایی با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه پروژه مهر یک ابر پروژه است و از وزیر تا دبیر و همه عوامل دست به دست هم می‌دهند تا مهر آغاز شود، اظهار کرد: امسال ۱۰۷ هزار مدرسه دولتی و ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی در اول مهر فعالیت خود را آغاز کردند، همچنین ۱۵۳ میلیون جلد کتاب چاپ شده و به همه جا ارسال شده است تا سال تحصیلی را بدون دغدغه شروع کنیم.

سال گذشته ۳ هزار نفر از معلمان عشایری همراه با ایل کوچ کردند، چنین چیزی لایق بزرگداشت نیست؟

وی با بیان اینکه هرکاری برای معلمان انجام شود باز هم کم است، گفت: جامعه‌ای که معلم را تکریم می‌کند، خودش را بزرگ کرده است چرا که ما مدرسه‌های یک کلاسه و کلاس‌های یک نفره داریم، معلمانی داریم که با ایل کوچ می‌کنند، برای مثال سال گذشته ۳ هزار نفر از معلمان عشایری همراه با ایل کوچ کردند، چنین چیزی لایق بزرگداشت نیست؟ یا در سیستان و بلوچستان و باقی مرزهای کشور که بسیاری از امکانات وجود ندارد مشغول به آموزش فرزندان ایران زمین هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی اصلی‌ترین است موضوع حال حاضر جامعه فرهنگیان است، عنوان کرد: در کنار این موضوع توانمدسازی و مباحث رفاهی و استخدامی نیز در اولویت قرار دارد و هیچ‌گاه نادیده گرفته نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۵۲۱ مرکز تربیت معلم وجود داشته است اما امروز این مراکز کمتر از ۱۰۰ عدد است، تصریح کرد: موضوع ساماندهی یکی از پیچیده‌ترین موضوعات امسال بود، چون ۲۰۰ هزار معلم کسری داشتیم، البته نباید از یاد برد که این کسری یک ساله و دو ساله نبوده، بلکه موضوع سنواتی و مربوط به گذشته است.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه کسری و کمبود معلم کمبود به معنی ناترازی است، بیان کرد: این ناترازی ناشی از افزایش ۳ میلیون نفری جمعیت دانش‌آموزان از سال ۹۴ تا الان است و ریشه آن به بی‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان باز می‌گردد. زمانی که این دانشگاه در سال ۹۱ شروع به کار کرد، قرار بود خروجی‌های آن ورودی آموزش و پرورش باشد اما این اتفاق رخ نداد و ورودی به زیر ۴ هزار نفر رسید.

وی افزود: هنگامی که مقام معظم رهبری در سال ۹۷ از دانشگاه فرهنگیان بازدید کردند، دستور افزایش ظرفیت ۲۵ هزار ردیفی داده شد و در اردیبهشت سال بعد نیز فرمودند "ظرفیت‌ها افزایش خوبی پیدا کرده است اما هنوز کم است.

صحرایی با اعلام اینکه امسال ۷۵ هزار نفر جذب آموزش و پرورش می‌شوند، گفت: دلیل نبود معلم دیر اعلام شدن ظرفیت‌ها بود، ان‌شالله طی یک الی دو هفته آتی نتیجه تکمیل ظرفیت‌ها و آزمون دبیری مشخص خواهد شد و دیگر مشکلی در این رابطه نخواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر ۶۵۰ هزار کلاس درس داریم، وظیفه ما تامین معلم است و ان‌شالله این امر مسیر خواهد شد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به بحث رتبه‌بندی معلمان افزود: رتبه‌بندی در سقف ۳۸ هزار میلیارد تومان اجرا شد، در صورتی که دولت در تنگنای شدید بودجه‌ای قرار داشت اما این تعهد را پذیرفت. متاسفانه این قانون قبلا با هشت هزار میلیارد تومان اجرا نشده بود.

صحرایی با خاطرنشان کردن این موضوع که بیش از ۹۰۰ هزار نفر مشمول رتبه بندی می‌شوند، تصریح کرد: پس از مشخص شدن رتبه‌ها تعدادی از همکاران نسبت به این موضوع اعتراص داشتند، اولین کار بررسی اعتراضات بود که ۲۰۰ هزار نفر در این مرحله اعتراض خود را ثبت کردند و در مرحله دوم این تعداد تا ۵۰۰ هزار نفر نیز افزایش یافت. گام دوم انجام بررسی‌ها بود که پس از آن ۶۳ هزار حکم جدید صادر شد و معوقه مهر تا شهریور نیز به این ۶۳ هزار نفر پرداخت شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر نیز مشغول بررسی هستیم و بیش از ۱۰۰ همکار به صورت دو نوبته مشغول کار هستند تا ان‌شالله تمامی احکام به صورت دقیق صادر شود.

وی در خصوص میزان حقوق معلمان نیز خاطرنشان کرد: این موضوع بستگی به سابقه معلم دارد اما حتی با وجود اعمال رتبه‌بندی و افرایش ۲۶ درصدی بازهم ۳۰ درصد از میزان دریافتی کارمندان دولت کمتر است؛ وظیفه ما این است که این موضوع را درست کنیم.

صحرایی در ادامه با اشاره به پرداخت حق‌التدریس معلمان گفت: براساس جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم و رئیس این سازمان در وزارت آموزش و پرورش حضور یافنتد که امری بی‌سابقه بود، قرار بر این شد تا هرماه حق‌‌التدریس‌ها پرداخت شود اما مسئله‌ اصلی ساماندهی این موضوع است که تا اسفندماه هرسال طول می‌کشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ترمیم حقوق از آبان ماه سال گذشته برای همه کارمندان دولتی اعمال شده است، اضافه کرد: این موضوع شامل معلمان نیز شد و حتی موضوع اهدای هدیه به کارمندان دستگاه‌های دیگر به مناسبت‌های مختلف که معلمان از آن محروم بودند نیز حل شد و در روز معلم این امر صورت گرفت. شورای حقوق و دستمزد چند تاریخ را مشخص کرده است تا در این تاریخ‌ها هدیه‌ای ناقابل نیز به معلمان پرداخت شود.

صحرایی با اعلام این خبر که سازمان رفاهی و اقتصادی برای معلمان تشکیل خواهد شد، اظهار کرد: هدف این است که این سازمان توسط خود معلمان اداره شود تا تمامی مسائل و مشکلات رفاهی را جمع‌آوری و بتوانیم به بهترین نحو در قالب خدمت‌های مختلف به معلمان ارائه کنیم. امیدواریم طی ۶ ماه پیش رو اساسنامه و آیین‌نامه آن نوشته شود و برای سال آینده شاهد فعالیت این سازمان باشیم.

وی در خصوص فوق‌العاده ۵۰ درصدی برای کارمندان دولت نیز گفت: این طرح همزمان با موضوع رتبه بندی شد و متاسفانه زیاد به آن پرداخته نشد، اما موضوعی که در این خصوص وجود دارد، این است که این فوق‌العاده برای همه کارمندان نیست و مشاغل تخصصی را دربرمی‌گیرد. اما بازهم مکاتباتی در این خصوص با شورای حقوق و دستمزد داشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنان خود به بحث حقوق معلمان مدارس غیردولتی پرداخت و ابراز کرد: متاسفانه ضعف در‌ پرداخت مدارس غیردولتی وجود دارد، ان‌شااله این موضوع نیز ساماندهی خواهد شد و شاهد تصویب قانون آن در مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.

صحرایی با تاکید بر اینکه معلمی یک فرایند استعدادیابی است، ابراز کرد: مردم حق دارند نگران فضای مدرسه باشند چون بزرگترین سرمایه خود که فرزندانشان هستند را به ما سپرده‌اند. موضوع گزینش معلمان امسال با تغییرات زیادی انجام شد و در همین راستا نیز کانون‌های ارزیابی تشکیل داده شد تا به بهترین نحو ممکن معلمان ورودی جدید را گزینش کنند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به موضوع معلمان خرید خدماتی افرود: براساس توافقات انجام شده قرار بود موضوع معلمان خرید خدمات سال گذشته به پایان برسد و برای جذب، آن‌ها نیز همچون باقی متقاضیان آزمون بدهند، اما امسال نیز این طرح ادامه پیدا خواهد کرد و حدود ۱۸ هزار نفر به خدمت فراخوانده می‌شوند.

صحرایی ادامه داد: سال گذشته تعداد ۲۲ هزار معلم خرید خدماتی داشتیم که از این تعداد ۴ هزار نفر در آزمون آموزگاری امسال قبول شدند و به صورت رسمی در آموزش و پرورش ان‌شالله فعالیت می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش در قسمت پایانی سخنان خود به موضوع اختصاص سهمیه جذب هزار نفر کاردرمان و گفتاردرمان برای آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و گفت: کاری خاص صورت گرفته است و ان‌شالله اتفاقات بزرگی رقم می‌خورد. همچنین یکی دیگر از کارهای بزرگ در آموزش و پرورش استثنایی این بود که فرایند سنجش کودکان پیش از ورود به مدرسه به بهترین نحو ممکن انجام شد و ۸۰۰ مرکز خدمات ارائه کردند.